Wednesday, May 25, 2011

Ilmu Hakikat, dalam filem-filem,animasi dan video game.






Sekiranya kita melihat dengan seksama, hari ini, begitu banyak sekali filem-filem barat yang menayangkan filem-filem yang berunsur dan bertema perjalanan hakikat serta lapis-lapis dimensi alam dan realiti seperti filem The Matrix, Knowing, Watchmen(Dr Manhattan) dan sebagainya. Filem-filem sebegini semakin berkembang atas sebab kesedaran manusia moden yang semakin menyedari bahawa manusia berpotensi melaksanakan perkara-perkara yang di luar kapasitas dan tidak terikat oleh hukum dunia logik akal semata-mata. Begitu juga setelah itu, dilihat trend sebegini juga mengular di dunia 'Video Games' pula, seperti siri permainan Final Fantasy (yang paling ketara adalah bahagian 7, di mana tema keruhaniannya agak tinggi), Star Ocean, Ragnarok, Xenogears, God Of War dan sebagainya.

Sepertimana kita
melihat dalam filem The Matrix, maka begitu ramai arifbillah Sufi yang haq, yang telah sampai dan faham akan perjalanan ruh manusia telah mengkaji dan mendapati bahawa dunia nyata yang kita lihat pada hari ini, pada hakikatnya, juga adalah 'ilusi dan maya' sepertimana yang banyak dinyatakan Allah SWT bahawa dunia memang tipu daya. Untuk apakah sebenarnya dunia ini dicipta? Tidaklah lain melainkan untuk mengenali diri dan Tuhannya serta mengumpul amal dan ibadah sebanyak-banyaknya. Dalam filem The Matrix, kita dapat melihat bagaimana pengarah-pengarah filem mereka sebenarnya punya kefahaman yang tinggi dalam dunia hakikat sebagaimana mereka menggambarkan bahawa dunia yang mereka sangka-sangka benar tu sebenarnya tidak 'real' langsung. Bahkan, Neo(pasti kalian kenal benar watak ini) setelah mengenali dirinya, maka mampulah menguasai elemen masa, tempat, kelajuan dan sebagainya sehingga melahirkan perkara-perkara 'supernatural'. Ingat tak 'scene' yang Neo berjumpa dengan kanak-kanak 'mistik' itu? Dia bengkokkan sudu hanya dengan pandangan marifat. Dalam dunia realiti/hakikat, sudu itu tidaklah se'real' yang anda sangkakan sekiranya kita mampu naik ke 'hadrat atas'. Dengan menguasai ilmu-ilmu inilah, manusia berupaya mencarik adat dan melawan hukum norma (sunnatullah). Begitu juga sekiranya kita menonton filem Watchmen contohnya, bagaimana watak Dr Manhattan, yang mulanya seorang profesor yang terperangkap dalam suatu bilik eksperimen 'Zero Point Energy', sehingga tubuhnya menjadi sangat 'power' dan 'invincible' sehingga mampu mengawal masa, berada di banyak tempat serentak, menguasai ruang waktu dapat jadi besar, dan berupaya membentuk objek. Banyak lagi kalau kita nak ambil contoh-contoh dalam filem yang membawa unsur ini.

Kajian bijakpandai dan pakar sains quantum juga telah mengesahkan dengan teori 'Quantum Fizik' dan teori 'Zero Point Energy'. Menurut kajian mereka Quantum Fizik merupakan penjelasan akan bagaimana contohnya kita mampu melipat ruang, waktu dan tempat. Zero Point Energy pula adalah suatu kajian mengenai suatu tenaga yang 'paling kuat' boleh dihasilkan dari tenaga paling kuat. Zero Point Energy ini bolehlah kita katakan lebih pantas dari cahaya. Di lain-lain masa. Saya akan mencari maklumat yang lebih mendalam tentang
ZPE dan QF ini Insha Allah.

Dalam dunia animasi dan permainan video, juga tak kurang hebatnya bertema hakikat potensi kerohanian tanpa batas insan. Dalam dunia animasi, kita boleh melihat bagaimana dalam filem Avatar yang menceritakan kisah seorang budak mistik bernama 'Aang' yang mampu mengawal elemen angin, begitu juga kawan-kawannya yang mampu menga
wal elemen-elemen api, air, tanah. Pasti anda pernah melihat kartun animasi seperti Dragon Ball, Naruto dan lain-lain animasi bertema spiritual kebolehan manusia. Dalam Dragon Ball misalnya, anda pasti teringat bagaimana, Son Goku yang amanah dan jujur, betapa cepat meneroka dunia persilatan dan kerohanian berbanding mahagurunya sendiri Dato' Kame yang agak lambat meneroka ilmu kerana masih suka melihat gadis-gadis seksi seperti Buma. Begitu juga dengan tenaga dalam yang ditunjukkan dalam animasi Naruto oleh Sasuke dan rakan-rakan serta banyak lagi animasi-animasi sedemikian.

Nampak
nya bukan sahaja orang barat yang semakin mengerti ilmu-ilmu kedalaman (hakikat) ini, tetapi orang-orang Jepun juga semakin mahir. Dunia Permainan Video memang nyata memaparkan tema-tema kerohanian terutama game-game berunsur RPG(Role Play Game). Yang paling penulis minat nak cerita di sini adalah pasal tema game FF7 (Final Fantasy 7). Dalam game ini, anda akan mengawal watak Cloud Strife, yang bergerak bersama kumpulannya Avalanche, suatu kumpulan pemberontak yang melawan Shinra Inc. , suatu Kroni yang mementingkan materi dan memeras tenaga hayat planet mereka yang digelar GAIA. Menurut jalan cerita game itu, manusia, haiwan dan tumbuhan serta segala-gala hidupan dunia bergantung hayat pada GAIA, iaitu tenaga Ruh bumi. Mereka juga menentang Sephiroth, seorang 'Villain' yang zalim dan jahat serta memusuhi umat manusia setelah mengenali bahawa dirinya adalah bangsa terpilih JENOVA. Cloud Strife bergerak bersama Tifa Lockhart gadis kampungnya, Barret, seorang mercenari, Aeris si penjual bunga, Yuffie si ninja kicik, Red 13 seekor singa, Vincent seorang bekas ahli tentera pembunuh upahan TURKS yang kemudiannya masuk menjalani 'suluk' mengasing diri dalam sebuah keranda kubur, Cid seorang pilot roket dan juga Cait Sith, sebuah robot lucu. Mereka ini ditemui Cloud dan tiga rakan yang ada sejak mula iaitu Cloud, Tifa, dan Barret di lokasi berbeza-beza sepanjang permainan. Sehinggalah saat kematian Aeris gadis bunga yang sungguh memilukan di tangan Sephiroth.

Akhirnya, suatu ketika Cloud hampir menemui kematiannya di pertengahan permainan dan ditemui gila di sebuah hospital di sebuah bandar kecil. Ketika Tifa dan lain-lain menemuinya di bandar terpencil itu, tiba-tiba berlaku suatu gempa bumi dan Cloud seta Tifa terjatuh ke dalam air pancuran Gaia yg memancur keluar. Semasa dalam air pancuran hayat Gaia itulah, Tifa telah masuk ke dalam diri Cloud dan mengenali 'pemecahan diri' Cloud yang sebelum itu pun tercari-cari hala tuju. Setelah mengenal diri akhirnya Cloud meneruskan perjuangan mereka sehinggalah penamat permainan. Yang berakhir dengan tewasnya Sephiroth, tetapi nasib dunia masih dalam tanda tanya.

Yang menariknya di sini, adalah bagaimana mereka mampu memahami akan hakikat dunia kerohanian, bahkan terkadang, agak melampau kalau pengarang tulis kat sini, lagi hebat dari kefahaman yang ada pada ustaz-ustaz berijazah atas kertas. Bagaimana mereka berjaya merungkai perkara-perkara yang diakui di alam keruhanian. Penulis kagum dengan mereka, kerana mereka mungkin lebih membuka minda mereka ke arah mengkaji sesuatu jika hendak dibandingkan dengan masyarakat kita yang lebih suka 'terikat' dalam pemahaman logik akal dan kebiasaan. Walla'hualam. Sekian dulu dari saya.

Sumber : Tadak sumber la, diambil dari kajian sendiri berdasarkan pengamatan akan filem-filem, animasi dan permainan video bertema spiritual. And of course la ada sikit pengaruh penulisan pakar-pakar metafisik modern (SHAHRIZAL)

No comments:

Post a Comment